Produktudvikling

DANKOST PRO er oplagt til udvikling af nye produkter. Med råvarerne oprettet er den nødvendige information tilgængelig.

Nye produkter, eller kopi af eksisterende, sker hurtigt og enkelt og justering eller tilføjelse af ingredienser sker i realtid direkte i programmet. Beregninger på pris, næringsstoffer, økologiprocent sker i realtid. Dette gælder tillige, såfremt der medtages f.eks. emballage eller andre relevante omkostninger.

Vandfordampning og udskillelse af fedt kan registreres for at sikre præcise data. Programmet beregner også densitet, volumen (liter <> kg), frugtprocent, viskositet.

Produkter og opskrifter, som indgår i slutprodukterne, oprettes let som delopskrifter. Disse delopskrifter ingår på lige fod med en klassisk råvare, I får levereret fra en leverandør. Eksempel på førstnævnte kan være en marcipanmasse eller en grunddej til kager eller tærter, en dressing eller noget helt 3. Hos os kalder vi det for “produkt i produkt”, og vi kan håndtere op til 20 niveauer. Den endelige deklaration tager naturligvis højde for al dette og samler informationerne og sorterer i korrekt rækkefølge. Faktisk har vi også mulighed for at lave sub-deklarationer på f.eks. en æske chokolade med 6 stk. Dette er relevant, da EU-forordning blot foreskriver, at der skal være én samlet deklaration på emballage, hvor det kunne være relevant f.eks. at vise allergener pr. produkt i æsken.

Undervejs i produktudviklingen er der mulighed for at se, hvor meget den enkelte råvarer / delopskrifter tilfører slutproduktet. Dette gør det lettere at optimere næringsdeklarationen på produktet, uanset om ønsket er mindre/mere energi, mere protein eller noget helt andet. I vores rapportmotor er mulighed for at lave udskrifter, der sammenligner de fremtagne versioner ligesom de hurtigt kan ses i oversigten over produkter. De forskellige versionen kan gemmes som pdf i DANKOST PRO til senere brug eller dokumentation.

Udover produktudvikling omkring næringsstoffer kan programmet beregne priser på baggrund af dækningsgrad eller beregne størrelsen på produktet, såfremt det er salgsprisen som er fast defineret.